The Afribol Company is een social enterprise dat verrassende snacks en tussendoortjes creëert, met de sociale missie om basisgezondheidszorg rond zwangerschap en geboorte in Afrika te financieren. Mooi gevolg hiervan is dat dit voor ieder bedrijf hier weer ‘quick wins’ biedt op het vlak van maatschappelijke impact. Door onze zoete snacks en bites in te kopen krijgen uw lunch, koffie en snack momentjes ineens een extra sociale dimensie. In één ‘hap’ maakt uw organisatie extra sociale impact.
Ons sociaal ondernemen is echter niet ontstaan uit het herkennen van een gat in de markt of iets dergelijks, maar vanuit een maatschappelijke noodzaak. Mijn moeder kwam er namelijk achter dat veel
vrouwen in Afrika de zwangerschap of bevalling niet overleven, simpelweg omdat ze de nodige gezondheidszorg niet kunnen betalen.
Wat als een initiatief begon veranderde
plots in een business model toen
Albert Heijn onze eerste klant werd.
Ze kreeg toen het idee om een hapje te ontwikkelen en met de
verkoop hiervan de benodigde zorg te financieren. Een hapje dat nu beter bekend staat als de ‘afribol’. Wat als een initiatief begon
veranderde echter plots in een business model toen Albert Heijn onze eerste klant werd. Wat volgde was tienduizenden bollen in de
verkoop, nominatie voor de Albert Schweitzer Prijs 2018, toekenning van de ANBI status aan onze foundation én na een pilot van negen maanden meer dan vijftig moeders en baby’s die zijn gesteund!
Één ding is nu dus meer dan duidelijk: het kan gewoon! Met onze food momentjes kunnen we met z’n allen écht bijdragen aan een betere wereld. Daarom zien we het bij The Afribol Company als onze taak om meer smakelijke invullingen te creëren waardoor we met lekker eten een stukje wereld kunnen verbeteren. Zo hopen we ook meer van dit soort food initiatieven te inspireren.
Samen eten we de wereld beter. Eet mee!