“Creëer je eigen mediamap”

Als bedrijf wil je de herkenbaarheid uitstralen die je voor ogen had, toen je het logo liet ontwikkelen. Je gebruikt het logo op je website, visitekaartje, brief- en factuurpapier en daarmee weet jouw klant precies van wie de informatie komt. Het logo is in principe het gezicht van het bedrijf.
Helaas wanneer er aan het bedrijf gevraagd wordt te adverteren in bijvoorbeeld het voetbalblaadje of een plaatselijke magazine, sturen de meeste ondernemers een lage resolutie jpg-bestand van het logo met de mededeling dat de DTP-afdeling er maar wat van moet maken. Met als gevolg dat de huisstijl en het logo niet goed gebruikt wordt. De doelgroep herkent het bedrijf niet in de boodschap en de advertentie is een gemiste kans. Dit probleem kun je ondervangen door een mediamap te maken.

#1 Huisstijl
Kort door de bocht bestaat een huisstijl uit een logo plus de rest. Dat kan een logo en een visitekaartje zijn maar dat kan ook een logo, visitekaartje, briefpapier, envelop, autobelettering, kleding, vlaggen maar vergeet ook alle online uitingen niet zoals het beeldmerk op social media, de headers voor Facebook, Twitter of Google+. Het is belangrijk om het logo, wat bestaat uit een eventueel beeldmerk, een kleurcombinatie en een gekozen font, overal op dezelfde manier door te voeren. Al deze informatie wordt vastgelegd in een huisstijlhandboek. Daarin staat beschreven hoe de huisstijl gebruikt moet worden maar wat een ondernemer vaak mist zijn de bestanden om deze huisstijl in te zetten in de verschillende media.

#2 Vormgever
Het klinkt natuurlijk lekker voordelig, een logo voor 5 euro bestellen op Fiverr maar weet je dan ook wat je krijgt, als je geen verstand hebt van drukwerk? Is dat logo geschikt voor drukwerk, zeefdruk of kledingbedrukking? Helpt Fiverr jou met het aanmaken van een mediamap, waaruit je op elk moment van de dag informatie kan halen. Een logo voor in een beursboekje, een advertentie voor in een magazine of bestanden die je online kunt plaatsen. Fiverrachtige relaties zijn vaak one-night-stands en goedkope oplossingen. Als je een vormgever hebt gevonden waarbij je je vertrouwt voelt, iemand die je begrijpt en aanvoelt groeit mee in de huisstijl van jouw bedrijf. Met deze vormgever maak je samen een lijst, wat er allemaal in de mediamap hoort. Het is een kleine investering met heel veel voordeel.

#3 Inhoud mediamap
Wat gaat er allemaal in een mediamap? Wat natuurlijk niet mag ontbreken is het logo in verschillende extensies zoals .ai, .eps, .pdf, .jpg, .png maar ook in verschillende formaten. Is je logo opgebouwd uit PMS-kleur? Dan hoort er een bestand in, wat in PMS-kleur is opgebouwd en een bestand wat omgezet is naar full-color. Verder hoort er een beeldmerk in, wat op Social Media gebruikt wordt, net als de headers voor de Facebookpagina, Twitterpagina, Linkedinpagina en Google+pagina, in de juiste formaten.
Ontwikkel een vast stramien voor advertenties in verschillende maten, waar fotomateriaal en tekst makkelijk in aangepast kan worden maar waarbij je toch dezelfde stijl aanhoudt die belangrijk is voor de herkenbaarheid van het bedrijf.

#4 Weet wanneer je wat moet gebruiken
Laat je goed voorlichten door je vormgever, zodat je weet welke bestanden je door kunt sturen naar drukkers en uitgevers. Word je nu gebeld door een adverteerder die vraagt om het logo, kun door het gebruik van de mediamap, in twee klikken zonder stress het juiste formaat doorsturen. Het is een kleine investering, voor een groot resultaat!

Neem voor meer informatie contact op.

 

geef ons een Like en volg ons op:
error0